Een regenachtige groet - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu Een regenachtige groet - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu

Een regenachtige groet

Door: Marinda Nieuwkoop

Blijf op de hoogte en volg Marinda

22 September 2017 | Haïti, Port-au-Prince

Inmiddels ben ik bijna drie weken vertrokken, uit het toen nog, zonnige Nederland. Sinds vorige week maandag sta ik voor de klas, wat ik erg leuk vind om te doen, maar ook zeker een uitdaging is. Toch vind ik het fijn dat ik aan de slag ben, want zoals jullie misschien uit mijn eerste blog konden lezen, heeft het wel wat moeite gekost om te wennen aan mijn nieuwe woonomgeving. Dit had met name te maken met het tijdsverschil (ik was midden op de dag moe, maar in Nederland was het dan al wat later op de dag) en dat het leven hier toch best wel eenzaam is. Toch begint ook dit te wennen, maar zit ik af en toe midden op de dag te gapen in de klas, heel slecht natuurlijk ;)!

Afgelopen zaterdag ben ik met de motortaxi naar Port au Paix geweest. Dit was een welkome afleiding waardoor het weekend niet zo lang leek te duren. Tijdens dit bezoekje werd nog een keer benadrukt dat ik er toch echt anders uitzie dan de bewoners van Haïti. Samen met Anne-Marie (arts) ben ik over de markt gelopen en daar komen een aantal dingen op je netvlies die de Nederlandse keuringsdiensten niet goed zouden keuren. Op de terugweg ben ik met de taptap (een auto met een laadbak) teruggereden naar Passe Catabois. Dit was in eerste instantie niet de bedoeling, maar Lourens (oogarts) had zijn ouders opgehaald en had deze auto al geregeld. Samen met Anne-Marie, Jacqueline (verpleegkundige) en de ouders van Lourens hebben we de 20 hobbelige kilometers weer afgelegd. Onderweg moesten we ‘tol’ betalen voor de mensen die ‘hard’ aan de weg bezig waren. Volgens mij waren ze meer bezig met geld innen dan met wegwerkzaamheden, maar ze hadden een manier gevonden om geld te verdienen.

Zondag was even pittig. Ik voelde mij plotseling weer enorm eenzaam en dat gepaard met hoofdpijn is geen goede combinatie. Hoofdpijn is hier sowieso niet echt handig want er is altijd geluid. Schapen, geiten, paarden, ezels, muildieren, koeien, krekels, vogels en andere dieren houden je overdag bezig en als je dan ’s avonds eindelijk rustig wil gaan slapen zijn de krekels nog steeds actief. Naast de krekels is ook de voodoo op het moment erg actief en om de een of andere reden moet dit ’s nachts. Lig je dus rustig in je bedje hoor je op de achtergrond het getrommel van een groep mensen die bezig zijn met voodoo. Gelukkig houden de schapen, die ’s nachts onder mijn afdak toevlucht zoeken, zich stil. Maar ik heb er vertrouwen in dat ook dit went.

En geloof het of niet, maar zelfs aan de honden ben ik gewend. Er zijn er een aantal die ik niet helemaal vertrouw, maar er zitten ook hele lieve honden bij…. Ik weet zeker dat een aantal mensen dit niet zullen geloven.

Aankomend weekend wil ik een wandeling gaan maken door de omgeving, maar heb nog niet uitgevogeld of het allemaal te doen is. Dat komt zaterdag wel weer.

Inmiddels is de dreiging van de nieuwe orkaan ook voorbij. Deze is afgelopen nacht over zee voorbij getrokken en hebben hier nu alleen wat regen en wind van. De regen is welkom en de wind koelt wat af. Voor de mensen die zich afvragen wat er met mijn nummer is gebeurd.. Voor whats app is dat hetzelfde gebleven. Het internet is alleen slecht dus ik probeer zo snel mogelijk (als kan) te reageren.

Heel veel liefs vanuit Haïti,

Marinda

  • 22 September 2017 - 07:02

    Anneke Versteeg:

    Hoi Marinda,
    Leuk om te lezen hoe het gaat met. Het is een hele uitdaging.
    Wij zijn druk met de voorbereidingen voor de bruiloft van Joris en Marjolein. Die gaan trouwen op 17 november. Gisteren je moeder nog gebeld of ze wilde spelen op het orgel die dag.
    Het huis waar ze in gaat wonen is waarschijnlijk nog niet af. Zou tussen 10 en 20 november klaar zijn, dat is jammer maar niets aan te doen.
    Jij schreef over Voodoo ik weet niet precies wat dat is zal het is opzoeken op Google klinkt heel eng. Hahaha
    Hoop dat je snel je draai hebt gevonden. Vind het super knap van je dat je dit doet. Een heel levenservaring rijker straks en nu al.
    Groetjes van Anneke

  • 22 September 2017 - 08:28

    Sarina:

    Ha Marinda, wat gaat de tijd toch snel zeg. Zo lang alweer daar. Fijn om te lezen dat je er opuit gaat met de andere om ook wat meer van de omgeving te ontdekken. Beetje leuke kinderen in je klasje trouwens? Hoe lang duurt nou een lesdag voor jullie? Ook heel prettig dat de ergste stormen op afstand blijven van jullie. Je schrijft over heel veel dieren om je heen met de bijkomende geluiden, maar hebben ze daar ook van die kleinere met meer kriebel poten zonder geluid? ( bijv. in je huisje)

  • 22 September 2017 - 10:14

    Hannie:

    hallo Marinda,

    Vandaag eens rustig de tijd genomen om je verslagen te lezen. Vrijdag is tenslotte toch mijn vrije dag. Wat stoer van je hoe je het allemaal doet en dat je je er zo goed door heen slaat. leuk dat het lesgeven je plezier geeft. Daar doe je het toch allemaal voor. Volgens mij ben je ook best ondernemend, dus dit ga je wel redden.
    Op het Fundament is alles opgestart. Janicke is inmiddels moeder geworden van een dochter Fenne. het gaat heel goed met moeder en dochter en geloof het of niet, Janicke is echt relaxed.
    Jouw groep 7 vindt het heerlijk om nu alleen als groep 8 bij Marjan en Daniëlle te zitten. Het loopt lekker. Ook met de groep 6/7 van Jolanda en Sanda.
    Vandaag zijn ze bezig aan de sportdag. Gelukkig is het mooi weer (beetje bewolkt), dus hoeven we het niet te verzetten. De bovenbouw is vertrokken naar het GDC veld en de onderbouw sport rond de school.
    Donderdag 5 oktober gaan we als Stroming het werk neerleggen en verzorgen geen opvang voor de kinderen. Vreemd hoor, dat het er nu toch een keer van komt. Als team zijn we die dag op school om te spreken over het taakbeleid en met elkaar eens goed te kijken naar wat moet, wat kan en hoe kan het anders. Zelfs leerkrachten die eigenlijk die dag vrij zijn, komen de ochtend naar school.
    Zelf ben ik op dit moment bezig met een project Praise United georganiseerd door Martin Brand. We oefenen 4 keer en geven daarna een uitvoering. mensen komen uit heel het LvHenA en daarbuiten. We hebben 100 deelnemers, waarvan ook een aantal Stromingscollega's. Erg leuk, maar ook intensief.
    Afgelopen weekend was het startweekend van de kerk. Erg gezellig, maar dat houdt ook in dat alles daarna weer opstart. kerkenraadsvergaderingen, clubwerk, kringen enz.
    Fijn om te horen dat je niet zoveel last hebt gehad van de orkaan. We hebben gezien dat St Maarten goed getroffen is. gelukkig is het in Nederland na een flinke periode van regen, nu heerlijk herfstweer.
    Weer even bijgepraat.
    "Tot schrijfs".

    gr Hannie

  • 22 September 2017 - 12:54

    Margreet:

    Ha Marinda, ik zit hier in m'n eentje aan de etenstafel te genieten van jou verhaal.
    Fijn om zo weer te horen hoe het daar in het verre Haïti gaat...
    Wat zal jij daar een hoop indrukken en ervaring opdoen. Je zult daar wel een heel ander leven leiden als in Poederoijen. Ook wel een hele omschakeling voor je.
    Heb je daar nu we huisje voor jezelf of deel je dit met iemand?
    Hoop dat je je draai goed kunt vinden en met veel plezier je werk kunt doen.
    Fijn om je weer "gehoord" te hebben.
    Succes met alles en tot snel weer.
    Groetjes Margreet

  • 23 September 2017 - 19:41

    Mientje :

    Hoi Marinda,
    Wat leuk om weer een verslag te lezen, dankjewel dat je tijd neemt om ons op de hoogte te houden. En wat doe je het goed!, contact maken met andere jonge mensen en erop uit trekken! PEtje af.... want dat gaat niet vanzelf bij jetlag en drukke baan.
    Wij hebben gisteren 40 jaar huwelijk gevierd, vonden we heel gezellig. Vandaag zijn we helemaal op, zoals dat gaat bij 60 plussers.
    Jammer dat je internet niet geweldig is, moet afkicken zijn:)
    Groet van Cees en het ga je goed, we denken aan jou.
    Mientje

  • 24 September 2017 - 16:36

    Betty:

    Hoi Marinda,

    Leuk weer iets van je te horen. Het is daar een heel ander leven zo te lezen!
    Dat gaat vast wennen, maar het zal tijd nodig hebben. Het is in ieder geval een hele ervaring!
    Maar het gaat jou vast lukken!
    Gelukkig zijn de orkanen voorbij. We hebben veel aan je gedacht.
    Fijn dat je nu aan het werk bent, heb je kinderen van verschillende niveaus in de klas?
    Wij zijn hier na veel regen aan het nazomeren. Lekker om weer even in de zon te kunnen zitten!
    Heel veel sterkte en groetjes!

    Richard en Betty



  • 26 September 2017 - 12:58

    Thea Oomen:

    Hallo Marinda
    Afgelopen zondag zag ik je moeder op de Regenboog en heb ik je "blogadres" gevraagd.
    Wat een onderneming zeg, maar ook een rijke Zegen om er zo voor de mensen daar te zijn.
    Leuk om zo mee te kunnen/ mogen lezen wat voor belevenissen je daar allemaal mee maakt!
    En wat een rust zal het geven voor jou, maar zeker ook voor je naasten hier in Nederland, dat de orkaandreiging voorbij is...
    Vreselijk wat daar gebeurd is...
    Heel veel succes Marinda en veel Zegen bij alles wat je daar mag doen!

    Groetjes vanuit een mistig Brakel, Thea

  • 20 Oktober 2017 - 22:19

    Marja:

    Hoi Marinda,

    Wat leuk om je verslag te lezen, al horen we natuurlijk van je ouders hoe het met je gaat.
    Super! zoals je het doet.
    Kun je ons ook toevoegen aan je mailcontacten?

    Succes en liefs van ons,
    Bart en Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinda

Dit profiel heb ik opgezet om mijn ervaringen te kunnen delen met de mensen die daar benieuwd naar zijn. Met het uitzicht op de aankomende reis die ik ga maken naar Haïti

Actief sinds 29 Mei 2017
Verslag gelezen: 992
Totaal aantal bezoekers 20918

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 12 Juli 2018

Haïti 2017-2018

26 Oktober 2016 - 02 November 2016

Israël en Palestina 2016

27 Juli 2015 - 17 Augustus 2015

Zambia 2015

14 Juli 2014 - 23 Juli 2014

Kroatie 2014

15 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Tanzania 2013

07 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Malawi 2012

Landen bezocht: