groetjes vanuit... - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu groetjes vanuit... - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu

groetjes vanuit...

Door: Marinda Nieuwkoop

Blijf op de hoogte en volg Marinda

25 November 2017 | Haïti, Port-au-Prince

Wat gaat de tijd toch snel. Het begint afgezaagd te klinken, maar het is echt zo. Volgende week ben ik alweer 3 maanden weg uit ons koude kikkerlandje en ben ik vergeten hoe koud het kan zijn in Nederland. Het was de bedoeling vorige week al iets online te zetten, maar door de extreme regenval kon ik geen kant op. Vorige week heeft het echt heel de week geregend wat er voor zorgt dat de wegen onbegaanbaar worden. Niet alleen de wegen worden onbegaanbaar, maar ook het wandelpaadje van mijn huis naar de school wordt bijna onbegaanbaar. Dit heeft er dus ook voor gezorgd dat ik al glibberend en glijdend een week lang op en neer ben gegaan tussen huis en school. Helaas heeft mijn roze broek de modderpoel ook van dichtbij gezien, toen ik even niet oplette waar ik mijn voeten neer moest zetten. Gelukkig doet Biotex wonderen en was mijn broek dezelfde dag weer schoon…

Een andere nadelige bijkomstigheid is het feit dat mijn dak op een aantal plekken lekt. Na zeven dagen regen betekende dat dus dat mijn halve huiskamer blank stond. Dit kostte mij een zaterdagmiddag dweilen en een hoop gemopper. Inmiddels is het druppelen gestopt en is mijn huisje weer water vrij.

Gelukkig heb ik in de afgelopen periode geen enge spinnen meer gezien en ook in mijn huisje is het op dit moment rustig. Alleen zitten er heel veel muggen en een aantal salamandertjes. Dit moet ik wel afkloppen, want ik zit er eigenlijk niet zo op te wachten om wel weer heel veel spinnen in mijn huisje te hebben ;)

In de gastenkeuken zat wel een gast die ik niet zo op prijs stelde. Namelijk een piepklein muisje. Nu weet ik gelukkig dat muizen geen mensen opzoeken en kon ik dus “rustig” het eten voor mijn hondjes en mijn douchewater koken. Gelukkig is het muisje naar een week weer in de buitenlucht verdwenen toen de deur van de keuken op een kiertje stond. Dat kookt toch een stuk rustiger.

Inmiddels is Theo weer in Nederland en dat betekent dat er ook een aantal van mijn foto’s in Nederland zijn aangekomen. Ik hoop dat ze een goed beeld hebben gegeven van hoe ik hier leef en hoe het er hier allemaal uitziet. In de aankomende maanden hoop ik nog veel meer foto’s te kunnen maken om aan het einde van mijn avontuur iedereen een goed beeld te kunnen geven van het afgelopen jaar. Ik hoop trouwens dat deze blogs daar ook bij helpen.

Op school loopt het goed. De meiden doen goed hun best en zijn enorm gedreven om goede cijfers te halen. Ze werken hard, maar de ene dag kost het meer moeite dan de andere dag. Maar goed daar heb ik zelf ook wel eens last van.

Met de hondjes gaat het ook goed. Ze blijven nog wel erg klein, maar ze hebben niet heel veel behoefte aan extra eten.. dat laten ze staan voor de andere honden in de omgeving of voor de mieren (die zijn er in overvloed).

Nu de bloembollen actie is afgerond wil ik jullie allemaal heel erg bedanken dat jullie deze actie tot zo’n succes hebben gemaakt. Wij zijn er hier heel erg dankbaar voor dat jullie zo met ons meeleven. Daarnaast wil ik ook de school in Genderen bedanken, dat jullie nog steeds met mij meeleven. Bedankt voor het collecteren in de dankdagdienst. Ik vind het fijn om te merken dat er zoveel mensen met mij meeleven. Daarnaast wil ik ook de mensen in de eigen gemeente bedanken voor de opbrengst van de collecte die jullie hebben gehouden. Ook hier ben ik enorm dankbaar voor!

En hoewel ik mij hier prima vermaak en het goed naar mijn zin heb, kijk ik soms ook uit naar het moment dat ik mijn koffers inpak en weer naar Nederland kan komen. Misschien heeft dat ook wel iets te maken met het feit dat het bijna december is. Maar goed voor die tijd ga ik nog een hele hoop leuke dingen doen en een hoop ervaring opdoen. Als eerste kijk ik uit naar de container die vanuit Nederland gaat komen. Ook al is nog niet duidelijk wanneer dat hij aangaat komen. Ik zal ervan genieten om de dozen uit te pakken en om weer wat dingetjes uit Nederland te zien.

Voor nu wens ik jullie allen een hele fijne sinterklaastijd en voor het geval dat ik niet meer naar de stad kan voor die tijd (wat ik niet hoop) ook hele fijne kerstdagen!

Heel veel liefs!!
Marinda

  • 29 November 2017 - 21:48

    Sarina Nieuwkoop:

    Hè Marinda, wat een gezellig verslag weer om te lezen. Beetje jammer van al die regen en het extra werk dat het mee brengt voor jou. Heb inmiddels de foto's allemaal gezien, je huisje met omgeving ziet er zeker niet verkeerd uit. Fijn dat de meiden hun best doen op je mini school, en jullie het prima hebben met elkaar. Onze Amaryllis schiet al goed de hoogte in, hoop dat ie mooi is met de kerstdagen. Voor jou hoop ik dat de boot wind mee heeft, het kijken wat er allemaal voor je mee komt lijkt me erg gezellig voor je. Genietse daar, en doe voorzichtig als het modderig is. Groetjes!

  • 04 December 2017 - 11:41

    Margreet Speijer:

    Ha Marinda,
    wat leuk om weer van je te horen. hier ook koud en nat hoor. zaterdag zijn we in overijssel geweest bij mijn zus Annemarie. daar hebben we zelfs een klein laagje sneeuw gehad. een witte sinterklaas dus...
    ik heb ff je foto's zitten bekijken, leuk om zo een indruk te krijgen hoe je daar bivakkeert. ik had er zelf een heel andere voorstelling van...de omgeving ook mooi zo, maar de wegen zijn inderdaad er glibberig om te zien.
    fijn dat het zo goed gaat, maar begrijpelijk dat je soms ook verlangt om in nederland te zijn, vooral met de decembermaand.
    de amaryllisbol begint al wat uit de lopen...
    verder hier niet zoveel nieuws, alles gaat zijn gewone gangetje.
    veel plezier met het uitpakken van je container, hopen dat het er snel is.
    nou marinda, succes met alles, en voor jou ook hele goede kerstdagen.
    tot snel weer :)

    groetjes Margreet

  • 17 Januari 2018 - 16:51

    Hannie Wijnands:

    Hallo Marinda,
    Niet eens zo heel veel verschil Haïto of Genderen. Ook wij hadden een muisje tussen het schoolfruit zitten. Toen ouders zo lief waren om voor de kinderen het fruit te snijden , verscheen er ineens tussen de dozen een muis(je) . Ik dacht echt: zie ik nou werkelijk wat ik denk te zien?. En wat dus echt. Een stoere moeder heeft hem met een bekertje gevangen en buiten gezet. Brrr. Maar niet meer aan denken.
    Verder regent het hier ook hard en veel. Regelmatig zien we groete plassen op het plein en loopt het water in de wc's niet goed weg. We wachten ook met smart op droog, vriezend winterweer.
    In ideële in Janicke ook weer terug op school. Haar bevallingsverlof zit er op. Na de kerst is ze weer begonnen.
    Chantal heeft inmiddels ook werk op verschillende scholen van de Stroming. Een langere vervanging in groep 8 en twee dagen in een instroomgroep.
    Voor je terugkomt snel solliciteren bij de Stroming. We kunnen goede leerkrachten gebruiken.
    Na een heerlijke kerstvakantie inmiddels weer aan het werk en zijn de collega's druk met het afnemen van de Cito.s
    Groep 7 rekent dit jaar op de tablets. De toetsen doen ze wel in hun schrift. Ze vinden het helemaal gaaf, dat snap je wel.
    Nog een paar weken en dan hebben we al weer vakantie. Dan zit voor jou ook de helft er op.
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Ik hoop voor je op wat mooier weer en geniet er van.

    Groet,
    Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinda

Dit profiel heb ik opgezet om mijn ervaringen te kunnen delen met de mensen die daar benieuwd naar zijn. Met het uitzicht op de aankomende reis die ik ga maken naar Haïti

Actief sinds 29 Mei 2017
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 20919

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 12 Juli 2018

Haïti 2017-2018

26 Oktober 2016 - 02 November 2016

Israël en Palestina 2016

27 Juli 2015 - 17 Augustus 2015

Zambia 2015

14 Juli 2014 - 23 Juli 2014

Kroatie 2014

15 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Tanzania 2013

07 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Malawi 2012

Landen bezocht: