groetjes vanuit... - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu groetjes vanuit... - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu

groetjes vanuit...

Door: Marinda Nieuwkoop

Blijf op de hoogte en volg Marinda

20 Januari 2018 | Haïti, Port-au-Prince

Voor dit reisblog een iets andere opstelling, omdat ik de afgelopen twee weken zeeën van tijd heb gehad en dus uitgebreider verslag kon uitbrengen van mijn avonturen hier. Inmiddels zijn er vier weken verstreken, omdat we ons stadschema wat hebben aangepast en er enorm veel regen is gevallen, dus wens ik jullie extra veel leesplezier toe 

ps. Een kopje koffie/thee of wat fris erbij is best een aanrader… Hij is iets langer geworden dan gepland

Zaterdag 23 december 2017
Ons stadsbezoek verliep anders dan gepland. Helaas hadden we geen tijd meer om naar de markt te gaan om inkopen te doen. Ergens was dat niet zo heel erg, omdat we eerste kerstdag iemand hebben die voor ons kookt. Eenmaal teruggekomen vanuit de stad kregen wij een uitnodiging van de groep Amerikaanse jongeren om met hen te eten. Dat was voor ons een welkome afwisseling, want we hadden zelf geen zin om te koken en de groep had al hun eten vanuit Amerika meegenomen. Dat was dus weer eens wat anders dan we gewend waren.

Als toetje was er zelfs een nutella taart. Eén van hun groepsleden was jarig en dat moest gevierd worden. Hoewel de taart op het moment erg lekker was, had ik ’s nachts toch enigszins spijt van deze taart. Kun je toch merken hoe snel je lichaam went aan ander voedsel en niet plotseling zoveel pasta aankan…

Zondag 24 december 2017
De dag begon redelijk vroeg. Althans voor een zondag. Om half 7 ging de wekker, omdat we met de groep naar de kerk zouden gaan, waar zij de afgelopen week hun kinderprogramma hadden gedraaid. Dit was een reis van ongeveer een uurtje, denk ik. En in tegenstelling tot een ‘comfortabele’ motor hebben we deze reis afgelegd in een vrachtwagen waarvan de laadbak opgebouwd was tot zitgedeelte. De vering ontbrak jammer genoeg wel. Na de zondagsschool en een kerkdienst was het tijd om terug te gaan naar Passe Catabois.

Hier hadden we ongeveer 40 minuten om ons om te kleden en te lunchen, want ’s middags stond er een bezoekje aan La Bay op het programma. Hier konden we genieten van een warme oceaan en een heerlijk zonnetje. Jammer genoeg is het water ontzettend zout en doet het dus best wel wat pijn als je een wondje hebt, maar voor de rest was het erg leuk om de dag voor kerst in je bikini aan het strand te liggen.

’s Avonds hebben we opnieuw met de groep meegegeten. Dit keer stond er gelukkig geen nutella taart op het menu, maar groentesoep met noodles. Ook dat was weer erg lekker en fijn om weer eens wat anders te eten.

De nacht verliep wat rommelig door het kerstfeest wat gevierd werd in de katholieke kerk, het feest op de cafour en de rugpijn door al het gehobbel in een vrachtwagen zonder vering. Daarnaast kon ik net voordat ik naar bed ging nog even genieten van de enorme blauwe plekken die ik over heb gehouden aan deze reis.

Maandag 25 december 2017 (Eerste Kerstdag)
De dag begon iets later, omdat ik vakantie heb, hoef ik dus niet persé om kwart over 6 in de keuken te staan om hondenvoer klaar te maken. Ik kon dus uitslapen tot half 7!! Voor de rest was de dag wel redelijk hetzelfde. Ontbijt met brood en jam. Het om 9 uur al heel erg warm hebben en je irriteren over het internet dat zo verschrikkelijk slecht is dat je maar heel af en toe foto’s kunt downloaden. Sommige dingen wennen nu eenmaal nooit ;)

Verder heb ik deze dag het huis opgeruimd, zodat we ’s avonds konden genieten van een uitgebreid kerstmenu. Ook heb ik nog een kerstpreek geluisterd, waardoor het kerstgevoel toch nog een heel klein beetje terugkwam.

Ons menu was klaargemaakt door Yjertane Het menu bestond uit een bieten, wortels en aardappelsalade, rundvlees, gefrituurde banaan, rijst, rauwkost, gebakken aardappeltjes, uien en paprika. Het was allemaal ontzettend lekker en daarnaast was het ook nog erg gezellig om met z’n vijven te eten. Als afsluiter hadden Ytsje en ik nog gezorgd voor een fruit crumble. Dus in het opzicht van eten leek kerst best wel een heel klein beetje op de kerst in Nederland.

Dinsdag 26 december 2017 (Tweede Kerstdag)
Dat de mensen hier kerst al op 24 december vieren, betekent dat het leven hier weer heel snel verder gaat. Waar ik op Eerste Kerstdag al niet echt het gevoel had dat het kerst was, was dat op Tweede Kerstdag nog veel minder!! Deze dag heb ik mij nuttig gemaakt door mijn cv vast aan te passen en een extra brief te maken met de extra uitleg over de situatie waarin ik dit jaar lesgeef. Misschien een beetje vroeg omdat er nog geen vacatures zijn, maar wat moet je anders op Tweede Kerstdag…

’s Middags heb ik mij gebogen over een veel te spannend boek en over het smerige douchegordijn. Ook heb ik een poging gedaan om onze wc te repareren, maar omdat ik geen moersleutel in heb gepakt werd dat een lastig verhaal. Nu maar hopen dat hij snel een keer gemaakt wordt…. Zou toch wel makkelijker zijn.

Ondanks dat we nog steeds uitgelachen worden om onze manier van koken, smaakt het eten steeds beter. Alleen de rijst blijft nog een lastig puntje. Binnenkort toch maar ook rijst-kookles, denk ik…

Woensdag 27 december 2017
De bijzonder dagen zijn nu toch echt voorbij en ben ik ook maar begonnen aan de echte schoonmaakwerkzaamheden. Er waren een aantal dingen in huis die flink aangepakt moesten worden, dus stond ik om 9 uur ’s ochtends in de brandende zon de buitendeur schoon te maken. Toen dat gebeurd was heb ik mij gestort op de wc die toch ook wel weer een schoonmaakbeurt verdiende. Jammer genoeg is hij nog steeds niet gemaakt, maar weten we inmiddels hoe de stortbak open moeten en hoe we er voor kunnen zorgen dat hij wel doorspoelt. Heeft even geduurd, maar uiteindelijk is er toch een klein beetje vooruitgang.

’s Middags hebben we vrij weinig gedaan. Dat mag volgens mij soms wel eens als je vakantie hebt en het ook nog eens heel erg warm is buiten.

Donderdag 28 december 2017
De ochtend verliep heel rustig. Ik had nog wat spannende boeken op mijn laptop staan die nog gelezen moesten worden dus dat heb ik maar voor mijn rekening genomen in de kerstvakantie.

’s Middags kon ik toch echt niet meer onder de schoonmaak van mijn keukenkastjes uitkomen en heb ik de vier bovenste kastjes schoongemaakt. Inclusief de inboedel allemaal afgewassen. Inmiddels ben ik erachter dat ik in mijn huis 33 koffiekopjes heb waar echt nooit iets mee wordt gedaan, maar goed mocht ik ooit nog koffie gaan drinken hoef ik niet zo vaak af te wassen ;)…

Daarnaast stond ’s middags het dorp op stelten. Er was een opstandje gekomen vanwege de komst van de Amerikanen en omdat zij niet hier ter plekke hulpverlenen maar het land verder intrekken. Dat kunnen de mensen niet zo goed hebben dus is er een brandje gesticht, zijn er wat mensen opgepakt en dezelfde dag nog vrijgelaten. Omdat het allemaal niet zo bedoeld was.

Een paar uur later was de rust weer wedergekeerd en draaide de muziek net zo luid als iedere andere avond!

Vrijdag 29 december 2017
Hoewel de dagen hiervoor al niet heel spectaculair waren, heb ik vandaag echt helemaal niets bijzonders gedaan. ’s Ochtends heb ik mijn veel te spannende boek uitgelezen en ’s middags heb ik naar een kerkdienst geluisterd.

’s Avonds hebben we bij de groep Amerikanen gegeten. Inmiddels is duidelijk wat zij hier doen. Zij zijn in de afgelopen weken naar twee verschillende dorpjes geweest om Bijbelverhalen te vertellen aan de kinderen en om een knutselwerkje en wat spelletjes met hen te doen. Andere jaren hebben zij een rijdende kliniek waarmee zij de dorpjes intrekken, maar voor dat programma was dit jaar Afrika uitgekozen. Een aantal mensen die hier al vaker geweest waren wilden toch graag naar Haïti dus hebben zij hun eigen programma opgezet.

Nadat we gegeten hadden en wat hadden gezongen, hebben we nog geholpen met snoepzakjes maken en met het uitknippen van de dieren voor de Ark van Noach. Daarna zijn we snel naar bed gegaan, want het was toch al weer half 10 (poe, poe, dat was een latertje )

zaterdag 30 december 2017
Vandaag ben ik nog maar eens een keer naar de stad geweest. Daar heb ik nog even contact met het thuisfront gehad en hebben we de meest chaotische markt ooit bezocht. Gelukkig hebben we er wel een stinkende pompoen aan over gehouden die we hopelijk om kunnen toveren in een heerlijke soep. Ook hebben we twee mini-ananasjes gekocht en wat paprika’s en limoenen. Dus ondanks de drukte zijn we enorm goed geslaagd op de markt.

Toen kwam de volgende uitdaging. Zelf een taxi regelen om naar het benzinestation te gaan om daar te eten. Dat lukte vrij snel, omdat iedereen wel bereid is om twee blanke vrouwen te vervoeren. De volgende uitdaging wachtte ons in het restaurantje waar we iets moesten bestellen. Omdat poulet en het enige woord was dat we kende, hebben we heerlijk genoten van gefrituurde kip, gefrituurde banaan en rijst.

Na onze uitgebreide maaltijd hebben we nog snel wat inkopen gedaan waaronder wat taartmix om toch nog een beetje mijn verjaardag te kunnen vieren. Dat was gelukt en toen moesten we nog de motor terug zien te krijgen om ons weer in Passe-Catabois te brengen. Deze begreep mij niet echt goed of hij luisterde gewoon niet, maar hij stond op een verkeerde plek op ons te wachten. Gelukkig is dit ook allemaal goed gekomen en konden we met een volle rugzak en wat losse spullen terug.

Eenmaal terug hebben we de taart gebakken en hebben we een relaxt avondje gehad met een film.

Zondag 31 december 2017
JEEEEEEJ!!! Het is mijn verjaardag  De dag begon erg onrustig met blaffende honden en alles wat daarbij hoort. Toen de wekker om zeven uur ging, konden wij ons klaar maken voor een kerkbezoek in een dorpje in de buurt. Ongeveer een halfuurtje rijden. De heenweg ging prima. De terugweg was iets lastiger, omdat een gesprongen leiding zorgde voor modder op de weg. Hierin liep de vrachtwagen steeds vast en hebben we minstens een half uur gewacht totdat Rob ons met een trekker omhoog kwam trekken.

Toen we eenmaal thuis waren gekomen, moesten wij ons snel omkleden omdat er weer een middagje strand op het programma stond. Helaas was het weer niet zo mooi als de week ervoor en was aan de koude kant op het strand.

In het water van de Atlantische Oceaan ben ik uiteindelijk toegezongen door de groep Amerikaanse jongeren en heb ik toch een leuke verjaardag gehad in het verre Haïti. Na twee uurtjes zijn we weer terug naar huis gegaan en konden we nog een keer stuiterend met de truck over de weg. Ik denk niet dat ik die truck zal missen! De motor heeft toch mijn voorkeur.
’s Avonds hebben we gezellig met de Amerikanen meegegeten. Waar ik als toetje nog had gezorgd voor een lemon cake. Ook hadden zij nog een taart voor mij geregeld met pancakes, jam en nutella. En echte luciferkaarsjes. Daarna hebben we nog wat gezongen en werd aan ons gevraagd om wat Nederlandstalige liederen te zingen.

Na het zingen zijn de meeste van de groep naar bed gegaan, maar met een aantal Amerikanen, Lourens en Ytsje ben ik wakker gebleven tot 12 uur. Tijdens het wachten hebben we gesprekken gehad over het leven hier, het leven in Amerika en het leven in Nederland. En het was wel leuk om met leeftijdsgenoten te praten over de politieke situatie in Amerika en hoe zij daar tegen aankijken. Dan leer je toch dat het iets minder zwart wit is dan de kranten in Nederland schrijven. Ook is de zwarte pieten discussie nog aan de orde gekomen en hebben we daar onze mening over kunnen geven. Omdat ze alleen geen idee hadden hoe een zwarte piet eruit zag heb ik maar even een fotootje opgezocht.

Toen het ‘eindelijk’ twaalf uur was hebben we elkaar een gelukkig nieuwjaar gewenst en waren we eigenlijk allemaal wel heel erg blij dat we naar bed konden gaan. Ik kan mij ook niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst zo laat naar bed ben gegaan ;)

Maandag 1 januari 2018
HAPPY NEW YEAR! HAPPY NEW YEAR!

Vanaf deze plek en misschien wat laat, wens ik jullie allemaal een heel mooi, liefdevol, gezond en gelukkig 2018 toe. Het is gek om aan de andere kant van de wereld oud en nieuw te vieren, maar door het internet heb ik toch het gevoel gehad dat ik er een beetje bij was. Ik vond het erg leuk om mijn familie via de telefoon een gelukkig nieuwjaar toe te wensen en ben ontzettend blij dat jullie zo met mij meeleven! Natuurlijk ben ik ook blij met alle andere mensen die met mij meeleven en soms zou ik willen dat jullie zomaar even om het hoekje konden kijken naar mijn leven hier. Ik hoop dat ik over een aantal maanden daar een mooi verslag van kan laten zien en dat ik jullie toch nog een idee kan geven van de situatie hier.

Afgelopen zaterdag hadden we op de markt wat ananassen gekocht die we vandaag op wilden eten. Helaas was de ene ananas rot en was de andere zo klein dat we maar een paar stukjes konden proeven. Toch hebben we weer een hele kleine hoeveelheid vitamine binnengekregen. De rest van de dag is vrij rustig verlopen. Er zijn wat dingen gewassen en wat dingen schoongemaakt. Helaas was onze pompoen ook rot en drie van de vier paprika’s. Ons plan om pompoensoep te eten viel dus wel een tikkeltje in het water. Gelukkig kregen we van Miriam wat soep die zij hadden gekookt, omdat zij toch meer dan genoeg soep hadden. We hebben een aantal keer geprobeerd de kastjes te reinigen van de lucht die was ontstaan door alle rottende groenten, maar dat is nog niet echt gelukt 

Na een lekkere warme douche hebben we de avond afgesloten met een film van Kung Fu panda.

Dinsdag 2 januari 2018
Helaas stinken onze keukenkastjes nog steeds. En ik kan vertellen dat de geur van een rottende pompoen nu niet echt uitnodigend is. Gelukkig lag hij in een kastje dat we niet zo veel open hoeven te doen dus dat scheelt enorm. En zolang de lucht niet naar buiten komt, kan ik er nog wel mee leven denk ik.

Vandaag moest er toch weer wat gedaan worden, want anders ga ik mijn To Do lijstje voor in de vakantie niet afkrijgen, maar op de één of andere manier is het nu nog niet uitnodigend om in deze temperaturen heel hard schoon te maken of andere dingen te doen. Maar om straks de dozen uit te kunnen pakken in een schoon huis is toch wel ook een fijn vooruitzicht. Daarom heb ik vandaag maar de twee laatste kastjes aangepakt en een bruine stoel die in ons huis staat. Die tot nu toe nog niet uitnodigt om in te gaan zitten. Ook moesten de luiken voor onze ramen eraan geloven. Inmiddels zijn ze weer wit in plaats van bruin. Als laatste heb ik het gasfornuis met de oven schoongemaakt. Niet dat deze in gebruik is, maar voor het idee dat er schone spullen in ons huis staan kon een poetsbeurtje geen kwaad.

’s Avonds hebben we voor de laatste keer met de groep Amerikanen meegegeten. Zij vertrekken 3 januari om 6 uur ’s ochtends. Een aantal leden van de groep hadden al een paar keer gevraagd om echt typisch Nederlands voedsel. Omdat we hier nogal beperkt zitten in de mogelijkheden, hebben we pannenkoeken voor ze gebakken. We hadden al een aantal keer de ‘American pancakes’ op, maar dat is toch echt niets in vergelijking met onze eigen pannenkoeken. ’s Middags om vier uur zijn we dus begonnen met pannenkoeken bakken en het resultaat om 6 uur was een stapel van 26 pannenkoeken. Een potje suiker en een fles stroop erbij en zo was iedereen weer tevreden ;)

Aan het eind van de avond kregen we nog een cadeautje van hen mee. Ze hadden zoveel eten meegenomen, maar het lang niet allemaal op gekregen. Daarom kregen we een zak van 4,5 kg pancake mix mee en een pot Maple syrup. Nog nooit van gehoord, maar het schijnt lekker te zijn. Ik denk dat ik dus aan het eind van het jaar zoveel pancakes heb gegeten dat ik ze nooit meer hoef te eten.

Woensdag 3 januari 2018
Pfff…… wat een heftige nacht. Ik weet niet meer wat er allemaal gebeurd is, maar ik was gebroken de volgende ochtend. Dus na mijn ontbijt en het klaarmaken van wat hondenvoedsel ben ik snel teruggegaan naar bed…. Schandalig, maar heel erg lekker soms. De rest van de ochtend heb ik wat herinneringen opgehaald, omdat Lourens en ik er gisteren achter kwamen dat we rond dezelfde tijd in Zambia waren geweest. Nou dacht ik, laat ik mijn foto’s er nog eens een keer bij pakken. Inmiddels scheen het zonnetje ook weer, dus kan het land weer een beetje opdrogen.

De droogte was echter van korte duur, want ’s middags en ’s avonds heeft het weer geregend  ’s Middags hebben we rijstkookles van Edlien gehad. Omdat de rijs hier een totaal andere bereiding nodig heeft dan 8 minuten koken, afgieten en dan eten, hadden we tot nu toe nog niet echt lekkere rijst gegeten. De rijst was dit keer wel erg lekker en met een omelet en wat geroosterd brood hadden we een heerlijke maaltijd.

Donderdag 4 januari 2018
Regen, regen en nog meer regen… ik denk dat het zo ongeveer de hele dag geregend heeft. Jammer genoeg kun je helemaal niets als het hier regent. Schoonmaken en kleren wassen heeft absoluut geen zin, dus heb ik mij proberen te vermaken met een mijn e-book, candy crush en het beluisteren van een preek. Dit had vervolgens wel het resultaat dat mijn laptop om half 11 helemaal leeg was en ik de rest van de dag dus niets meer met mijn laptop kon doen. ’s Middags heb ik mij dan ook enorm verveeld en gelukkig kwam er om kwart voor 6 weer een klein beetje stroom, zodat mijn laptop voldoende opgeladen was om een aantal afleveringen van Friends te kijken.

De volgende uitdaging was wel: “Hoe houd ik mijzelf vannacht warm in bed?”. De oplossing bestond uit twee dekbedovertrekken, een strandlaken, een lange broek, een shirt met korte mouwen, een vest en sokken. En ik moet zeggen dat ik het inderdaad niet koud heb gehad vannacht ;)

Vrijdag 5 januari 2018
Omdat ik in de vakantie nog een dag mee zou lopen op de kliniek en de vakantie nu toch echt bijna voorbij is, kwam ik vanochtend vroeg uit bed om een dagje mee te kijken in de kliniek. Ik denk dat er over de hele dag 10 patiënten zijn geweest vanwege het slechte weer. Daarom heb ik mijzelf nuttig gemaakt met het door de midden snijden van pillen en het schrijven van een kaart met geboortejaren met de daarbij behorende leeftijden. Of te wel ik heb een hele nuttige ochtend gehad.

’s Middags hebben we een heerlijk broodje ei (pain a zè) gegeten van de bakker. Ook wilden we wat brood kopen, maar hij had alleen nog maar zoet brood. Uiteindelijk gingen we toch naar huis met gewoon brood. De logica is soms niet helemaal duidelijk…

’s Avonds hebben we spaghetti met vis gegeten. Daarbij hadden we wat brood geroosterd en hadden we weer een heerlijke maaltijd. We zijn het weekend begonnen met het kijken van …

Zaterdag 6 januari 2018
Het regent, het regent! De pannetjes worden nat! Inmiddels regent het alweer 5 dagen. En dat maakt het land nu niet echt gezelliger. Omdat het water nergens heen kan zoekt het dus de meest rare plekjes om naartoe te gaan. Het paadje waar we iedere dag overheen lopen is dus verandert in een sloot en het grasveld is verandert in een sompig stukje land.

De keuze om iets te doen is ook heel beperk, omdat de wegen onbegaanbaar zijn, kunnen we geen kant op. Het dagprogramma bestond dus uit woordzoekers, lezen, een spelletje en eten (zolang de voorraad strekt ;)).

Gelukkig hadden we ’s avonds wel weer stroom, waardoor we toch weer wat konden kijken op de laptop. Anders zouden we wel erg vroeg in bed liggen en er ook veel en veel te lang in liggen. Twee “afleveringen van ‘The Closer’ en twee afleveringen van ‘Friends’ zorgde er dus voor dat we toch nog op een redelijk normaal tijdstip naar bed gingen  9 uur….

Zondag 7 januari 2018
“Hansje, Pansje kevertje, die klom eens op een hek. Neer viel de regen die spoelde alles weg…”

En weer een regenachtige dag. Dag nummer 6 met geen zon en heel veel regen. De elektriciteit is dus aan zijn einde. Gelukkig hebben wij onze lampen op een accu aangesloten en kunnen we daardoor ’s avonds nog wel in het licht zitten. De laptop en alle andere elektrische apparaten vinden het gebrek aan stroom toch echt wel iets minder leuk worden.

De vakantie zit er inmiddels op en morgen gaan we weer hard beginnen op school. Daar gaan we nog een aantal maanden doorwerken om Lisa en Anne-Rose klaar te maken voor het voortgezet onderwijs en om Miriam door te laten stromen naar de tweede klas.

Inmiddels is het ook een hele klus geworden om onszelf warm te houden, want alle kleding die nog enigszins droog was is inmiddels vochtig geworden. De zon is dus weer van harte welkom. Hopelijk komt dat vanaf morgen weer…. Onze deur is inmiddels ook volgetrokken met al het water dat naar beneden is komen vallen, dus is het een hele klus geworden om de deur nog fatsoenlijk open en dicht te krijgen. Vanavond stonden we al met ons pannetje warm eten voor onze deur die met geen mogelijkheid open te krijgen was. Gelukkig heeft Rob ons even geholpen en konden we weer vrij snel ons huisje in. Hopelijk trekt het vocht er snel uit, maar de ervaring leert inmiddels dat dit altijd wel eventjes duurt. Helaas!

Maandag 8 januari 2018
De eerste schooldag na de kerstvakantie begon nat. Ik weet niet hoe het weer in Nederland is op dit moment, maar ik kan mij voorstellen dat jullie schoolperiode ook weer nat is begonnen… Maar na twee weken had ik, ondanks de regen, veel zin om weer aan de slag te gaan. Ondanks dat ik niet heel mijn to do lijstje had afgerond, kon ik toch weer met een goed gevoel beginnen aan school.

Of de meiden er ook zo over dachten? Dat weet ik niet. Misschien hadden ze stiekem wel zin, maar dat geef je natuurlijk nooit toe als je een puber bent ;)

En wat went het dan ook weer snel om weer aan het werk te zijn. Thuis zitten is ook wel lekker, maar op gegeven moment ben je ook daar wel klaar mee. Zeker met al die regen. Aan de andere kant hoefde ik eerder niet door de regen het paadje af te lopen. Maar goed dat went ook weer snel!

De eerste schooldag verliep rustig. We zijn weer begonnen met taal, rekenen, spelling en aardrijkskunde en ook met Miriam ben ik weer rustig aan begonnen aan de lessen van de middelbare school. Dat is nog steeds goed zoeken, voor ons allebei. Maar ook daar komen we vaak samen wel uit!

Na schooltijd kon ik de boodschappen van de markt opruimen en heeft alles weer een nieuw plekje gekregen. Ik heb nu wel een heel kastje leeggemaakt voor de spullen die met de container mee gaan komen. Ergens ben ik alleen bang dat één leeg keukenkastje niet genoeg plek heeft voor alles wat er meegekomen is, maar dat is iets voor latere zorg.

Dinsdag 9 januari 2018
“… Op kwam de zon, die maakte alles droog. Hansje Pansje kevertje die komt toen weer omhoog!”

Eindelijk scheen het zonnetje weer toen ik vanochtend de deur uitstapte. Wat maakt dat het toch fijn, warm weer en een zon die het land weer kan laten drogen. Toch is het paadje naar beneden nog steeds erg glibberig en moeten we nog goed uitkijken waar we lopen.

Inmiddels zit de tweede schooldag er al weer op en gaan we weer met nieuwe energie aan de rest van het jaar werken. We zullen nog een keer vrij zijn in april, omdat het oogartsenteam dan komt en misschien zijn er tussendoor nog een aantal vrije dagen, maar dat is nog even afwachten.

De schooldag is rustig verlopen met het dagprogramma en nog wat extra tijd om voor te lezen, want dat vinden ze dan toch nog wel interessant.

’s Middags heb ik drie kwartier moeten wachten voordat de deur werd geopend. Door alle regen van de afgelopen week is onze deur helemaal opgezet en past hij niet zo goed meer in het kozijn. Een sterke man is daarom een vereiste om de deur open te krijgen… Toen ik eenmaal binnen was, lag mijn motivatie ver onder het nulpunt dus heb ik mijn middag doorgebracht met candy crush. Ook heb ik weer lekker warm kunnen douchen en hebben we dit keer weer lekkere rijst met een omeletje op.

Omdat ik ’s middags niets had gedaan, moest ik dus ’s avonds nog aan de slag met het maken van toetsen en werkbladen.

Woensdag 10 januari 2018
Weer een nieuwe dag om voor de klas te gaan. De woensdagen zijn maar half, dus was het alleen maar een ochtendje. Dat ochtendje werd nog korter omdat de meiden twee keer te laat in de klas kwamen. Hopelijk gaat dat weer afnemen in de rest van de week!

’s Middags heb ik mijzelf nuttig gemaakt door om de 10 minuten naar de waslijn te lopen in de hoop dat er weer wat droog zou zijn. Jammer genoeg was de zon ’s middags verdwenen en droogde het daardoor een stuk minder snel, maar gelukkig zijn er weer wat kleren schoon, zodat ik mijn koffer weer kon vullen en het niet meer spannend is of ik nog iets schoons had om aan te trekken.

Aan het eind van de middag hebben we weer een nieuwe poging ondernomen om rijst te koken en dit keer was hij een stuk beter gelukt dan maandag. Toen was hij papperig, maar dit keer konden we genieten van echte rijstkorrels. Toen we onze broodjes wilden gaan bakken om daar croutons van te maken, bleek dat de gasfles leeg was, dus hadden we voor de helft croutons en was de andere helft gewoon brood. Maar allebei smaakte prima bij de rijst.

Na het eten heb ik mijn honden nog verhuisd. Al twee nachten achter elkaar bedenkt Balou dat het erg leuk is om te gaan piepen en blaffen, recht onder het slaapkamerraam. Hopelijk gaat het nu iets beter, omdat ze verder van het slaapkamerraam af ligt. En met nacht bedoel ik eigenlijk 23.00/23.30… Maar voor hier is het dan al heel erg laat en meestal heb ik er dan al een paar uurtjes slaap opzitten 

Donderdag 11 januari 2018
Een nieuwe schooldag die begon met het leegdrinken van een fles ORS. Dat is hier de gewoonte. Zo snel mogelijk een hele liter ORS drinken. De ochtend verliep voor de rest erg rustig, tot kwart over 10. Lisa voelde zich niet zo lekker en ik zal jullie de verdere details besparen, maar het eindigde met een mop en een emmer water. Een nieuwe dag die over het algemeen rustig verliep en gelukkig weer wat meer zonuren bevatte.

Helaas begon het ’s avonds weer te regenen, waardoor onze kans op naar de stad gaan toen echt helemaal weggespoeld was. Het eten was wel weer erg makkelijk vandaag. Omdat we nog niet wisten dat er al weer gas was, hadden we een bak eten gekocht voor 22 Haïtiaanse dollar/ 110 gourdes. Oftewel €1,50…

Vrijdag 12 januari 2018
Na de regenbui van donderdag was het hele pad weer nat en stond er ook weer een slootje op de weg naar de kliniek en school. Het was weer behoorlijk nat allemaal en modderig. Zelfs in onze slaapkamer is het begonnen met druppen, maar gelukkig drupt het hier niet met dezelfde regelmaat als in het woongedeelte. Dan zouden we ook daar een behoorlijke pan nodig hebben om al het vocht op te vangen.

Anne Marie had om zeven uur een van de motorchauffeurs naar de stad gestuurd om boodschappen te doen, maar dat was een behoorlijk uitdaging. Door alle regen was de stad volledig onder water gelopen, waardoor al het afval en modder zich op het diepste punt heeft verzameld. Daarnaast was er een gat in een brug geslagen waar in de afgelopen week een twee auto’s in zijn gereden en op vrijdag een vrachtauto in is vastgelopen. De hele weg was afgesloten en daardoor ook heel verkeer gestrand. Om half 12 was de chauffeur nog steeds niet in de stad, terwijl de reis normaal gesproken 1 uurtje duurt. Vandaar onze beslissing om ons stadsbezoek toch nog maar een weekje uit te stellen.

De schooldag verliep voor de rest rustig. Lisa was weer beter en we waren dus weer gezellig met zijn vieren op school. De schoolweek hebben we weer afgesloten met het kijken van een film. Dus konden we rustig het weekend in.

Het avondeten bestond uit vegetarische spaghetti met een spiegeleitje. Op zich geen straf dus, maar ik denk dat de smac erg welkom is, zodra hij gearriveerd is. Als het goed is, ik herhaal, als het goed is, is de container gisteren aangekomen in de hoofdstad en wachten we nu nog op het moment dat alle papierhandel is afgehandeld en de container deze kant op komt. Maar ik herhaal nogmaals: ALS ALLES GOED IS ;) Want je weet hier maar nooit!

We hebben de avond afgesloten met het kijken van een serie en heel erg te hopen dat het morgen toch weer wat droger zou zijn..

Zaterdag 13 januari 2018
DE ZON SCHIJNT!!!!! Toen ik vanochtend mijn ogen open deed en mijn honden wilde bevrijden van de ijzeren plaag waar ze iedere nacht aan vast zitten, werd ik verblind door een hevig licht. Na al die regen was ik de zonneschijn niet meer gewend.. Maar het was wel genieten, hoor! Na het ontbijt moesten de hondjes eindelijk in bad. Dit stond al gepland voor in de kerstvakantie, maar door het koudere weer vond ik het toch wel erg zielig. Door het zonnetje werd het nu toch echt tijd. De ochtend hebben we gevuld door wat schoonmaakwerkjes en met het opruimen van onze was die droog was.

’s Middags hebben we bij de bakker een broodje ei gekocht en hebben we daar tussen de middag van genoten. Daarna hebben we anderhalf uur in de omgeving gelopen. De paadjes waren weer goed opgedroogd dus konden we helemaal naar de rivier lopen. Wat een flinke afdaling was, maar wel erg leuk was om een keer te doen. Met het fototoestel op zak, hebben we een mooie wandeling kunnen maken, waar ik ook nog met beelden aan terug kan denken.

Toen we eenmaal bij de rivier waren, bedacht Lulu (Lourens’ hondje) dat hij wel eens naar de overkant kon zwemmen. Nu is Lulu een hele gespierde hond, dus was hij maar net sterk genoeg om door de stroming de overkant te bereiken. Spikkel en Balou, heldhaftig zoals ze zijn, dachten dat ook wel eventjes te doen. Zij zijn alleen net iets minder gespierd, dus was de stroming voor hen toch echt te sterk. Gelukkig konden ze de kant weer bereiken anders waren ze weggespoeld denk ik. Met iets meer schrik zijn we weer teruggelopen en zijn we ook nog even de andere kant opgelopen. Hier kun je perfect zien, waar we gelopen hadden en hoe het paadje liep.

Met weer wat extra foto’s rijker, kwamen we weer terug en was het eigenlijk al weer vrij snel tijd om te gaan koken. Dit keer stonden er penne met makreel en tomatensaus op het menu. Een prima combinatie, die elke keer weer goed smaakt.

De avond hebben we afgesloten met een aantal afleveringen van ‘Friends’ te kijken. Wat altijd leuk is, ondanks dat het al een wat oudere serie is.

Zondag 14 januari 2018
En opnieuw begon de dag heel erg zonnig en dus ook heel erg warm! En op de een of andere manier is de Nederlandse manier van praten over het weer er niet uit te krijgen. Het is hier of te warm of te nat, oftewel het is dus eigenlijk nooit goed!

Sinds een aantal weken luister ik op zondagmorgen altijd een dienst vanuit Nederland terug. Zo blijf ik toch nog betrokken bij de kerk en weet ik ook nog wat er in het dorp gebeurt. Ook vanochtend heb ik weer een dienst teruggeluisterd, meestal doe ik dit samen met Rob en probeer ik er door de week ook nog één te luisteren.

Ons middagmenu bestond uit Amerikaanse pancakes. Deze hebben van zichzelf al een hele zoete smaak, niet vies, maar heel anders dan de smaak van de Nederlandse pannenkoeken. En het nadeel van deze pancakes is dat ze enorm aanbakken aan de pan. Ook al gebruik je heel veel olie. Na 8 pancakes bakken waren we het dus zat en hebben we onze maaltijd maar aangevuld met cup a soup en een broodje met suiker. Al met al genoeg gegeten dus ;)

’s Middags heb ik heerlijk kunnen genieten van het lekkere weer. Het zonnetje scheen nog steeds, maar het was wel iets afgekoeld en met een goed boek was dit dus een prima combinatie. Ook weer even contact gehad met Nederland. Dat is toch wel fijn om iedere week even te bellen of te skypen en al het nieuws eventjes te horen.. Blijf ik toch nog op de hoogte!

Het koken ’s avonds was niet zo’n succes. Het eten smaakte uiteindelijk prima, maar heb ik wel een aantal brandwondjes opgelopen door de spetterende hete olie. Hopelijk trekken ze snel weg, want ze zijn nu drie op een rij aan het spelen op mijn voorhoofd. Een klein beetje jammer, maar je doet er niets aan….
Maandag 15 januari 2018
De tweede week na de kerstvakantie alweer! Wat gaat de tijd snel. In Nederland schijnt het vandaag Blue Monday te zijn, maar daar heb ik hier gelukkig geen last van! De dag ben ik begonnen met een inspirerend interview met Rabbijn Soetendorp. Ik kende het verhaal al wel, maar het was toch de moeite om het nog een keer te lezen.

De schooldag verliep rustig. De meiden werken hard ook al kost het soms wel de enige moeite om ze aan het werk te krijgen. Maar goed in Nederland zit de klas ook niet altijd direct te werken als je het vraagt, dus dat scheelt.

’s Middags heb ik vrij lang in de keuken gestaan. We hadden tomaten op de markt gekocht en daar wilden we tomatensoep van maken. Ytsje had dat al vaker gedaan, dus zou zij het klaar maken. We stonden alleen nog geen 20 minuten in de keuken toen ze werd gebeld dat er een vrouw op het punt stond om te bevallen. Later bleek dat ze pas om half 6 bevallen is, maar goed je kunt er maar beter op tijd bij zijn! Dus heb ik de taak op mij genomen op tomatensoep te maken.

Het resultaat was, al zeg ik het zelf, best goed! De combinatie van tomaten, uiten, macaroni en een omelet is prima te doen. ’s Avonds lagen we vroeg op bed, dus was deze dag niet zo heel spannend.

Dinsdag 16 januari 2018
Weer een nieuwe schooldag. Ik vind het iedere dag opnieuw leuk om aan de slag te gaan in de school. Dat neemt niet weg dat ik de meiden soms één voor één achter het behang zou kunnen plakken. Ach die momenten moeten er heel af en toe ook bij zijn volgens mij. Anders zou het niet goed zijn ;)

’s Middags zijn we begonnen aan de meloen die we het weekend gekocht hadden. Het bleek een watermeloen te zijn, waar we niet helemaal vanuit waren gegaan. Het ding is echt enorm en dus kostte het enigszins moeite om het ding op te krijgen. Het is ook niet gelukt vandaag.

’s Avonds hebben we spaghetti op met tomaat en ui. Heel verrassend is het hier soms niet, maar over het algemeen wel erg lekker!

Woensdag 17 januari 2018
Vanochtend kon ik lekker uitslapen ;) Ik was gisteren zo slim geweest om alvast te koken voor de honden, zodat ik niet om 6 uur mijn bed uit hoefde. Dat scheelde dus wel 40 minuten vanochtend. Heerlijk!

De schooldag verliep weer wat chaotischer, maar dat hoort er hier allemaal bij. Lisa ging al vrij snel ziek naar beneden en die heb ik de rest van de dag ook niet meer gezien. Miriam werd af en toe geroepen door Anna. Toen Anne-Rose ook nog naar de wc moest zat ik dus helemaal alleen in mijn klasje. Gelukkig kwamen Anne-Rose en Miriam wel weer terug en kon ik dus toch nog een beetje juf zijn vandaag ;)

’s Middags weer lekker vrij. Ik ben de eerste leerkracht die het rooster zo heeft vorm gegeven, maar ik moet zeggen dat ik het toch wel erg lekker vind om op woensdagmiddag even voor mezelf te hebben. En soms moet ik ook wel eens wat voorbereiden, maar goed dat hoort erbij.

We hadden maandag op de markt bruine bonen gekocht en die wilde we vandaag eten, maar dat is hier toch nog een heel ander proces dan in Nederland. In Nederland pakken we een pot van hak, gooien die in de pan, warmen het op en dat is het dan, maar hier moeten ze eerst helemaal gekookt worden en dan moet de rijst nog gekookt worden. Een enorm proces dus… maar goed op zo’n vrije middag is dat niet zo heel erg. Ook hadden we nog bakbananen die ze hier frituren en heel erg smaakvol zijn. Maar omdat de Haïtiaanse manier van koken niet de gemakkelijkste is, hadden we hier dus hulp bij nodig. Ons idee voor deze maaltijd werd toch nog veranderd toen bleek dat de bruine bonen wel twee uur moesten koken voordat ze gaar waren en we dus eigenlijk veel te laat waren begonnen. Gelukkig kregen we wat andere boontjes/erwten die prima smaakte bij de rijst. De bakbananen hadden we bewaard voor ons serie-momentje.

Uiteindelijk hadden we dus een prima maaltijd vanavond. Ook hebben we nog ‘The Closer’ gekeken vanavond voordat we gingen slapen. Het is toch wel erg lekker dat het mogelijk is om iets te kijken, scheelt een hoop vervelingsmomenten.

Donderdag 18 januari 2018
Weer een nieuwe dag die weer wat later begon dan anders, namelijk om half 7. Dat ’s middags koken voor de honden is toch wel een uitkomst. De rest van de dag verliep weer rustig. De meiden zijn alle drie de hele dag in de klas geweest, wat ook wel scheelde in het lesgeven en in de snelheid van de dag.

Inmiddels ben ik met Anne-Rose en Lisa begonnen met het oefenen van de cito toets. Halverwege maart zal ik bij hun de eindtoets afnemen en hen dan door kunnen verwijzen naar een middelbaar schoolniveau. Spannend dus! Maar omdat de methodes heel anders zijn, zijn ze totaal niet gewend aan de vraagwijze van de cito dus wat oefening kan geen kwaad.

Omdat de bruine bonenrijst gisteren mislukt was, wilde we het vandaag doen. Maar Ytsje had ’s middags een bevalling en ik had er niet zo heel veel zin in om zo heel lang, in mijn eentje, in de keuken te gaan zitten. Uiteindelijk is het dus spaghetti met vis geworden. Ook erg lekker!

De avond hebben we afgesloten met een aantal afleveringen kijken van ‘Friends’ en zijn daarna snel ons bed in gedoken, want poe, poe, wat word je moe van zo’n dag.

Vrijdag 19 januari 2018
Alweer bijna een week voorbij. Vannacht is Anna vertrokken om haar ouders weer in Port-au-Prince te brengen waar zij zondag weer richting Nederland vliegen. De schooldag verliep weer snel. We hebben weer ons dagelijks programma afgedraaid met rekenen, lezen, spelling en Engels. Om de week af te sluiten kijken we tegenwoordig een film, omdat mijn creativiteit zonder pinterest wel erg klein is ;)

Gelukkig vinden de meiden het helemaal niet erg om een film te kijken, dus hebben we vandaag Kung Fu Panda 2 gekeken. Wat af en toe zorgt voor wat gelach, omdat hij toch best wel heel leuk is.

De bruine bonen moesten er toch een keer van komen, dus vanmiddag om kwart over drie stond ik in de keuken klaar om 3 uur in de keuken te gaan staan. Een hele uitdaging vond ik zelf… Tegen het eind van de middag kwam er een groep Amerikanen die binnen een half uur best wel heel veel dingen hadden afgekraakt of er commentaar op hadden geleverd. Maar goed de rijst met bruine bonen was wel lekker. Ook hadden we nog wat bakbananen voor bij ons serie-momentje. We zijn vandaag begonnen met een nieuwe serie, namelijk ‘Call the midwife’.

Na een halve aflevering ben ik naar bed gegaan en is Ytsje gaan kijken bij een bevallende vrouw.. Snel slapen wat Maxon brengt ons morgen weer een keer naar de stad.. JIPPIE!!!

  • 20 Januari 2018 - 22:51

    Willemieke:

    Leuk zo’n gedetailleerd verslag!
    Ik zou idd best wel eens bij je om een hoekje willen kijken, hoe het daar nu echt is!
    Hopelijk is de container inderdaad aangekomen en kun je de maaltijden een beetje vernederlandsen, hoewel je beschrijving, op de bruine bonen na, best goed klinkt!

    Liefs Willemieke

  • 21 Januari 2018 - 02:10

    Esther Boorsma:

    Ik herken het heel erg dat je de nederlandse pannekoeken lekkerder vindt dan de american pancakes! :)

  • 21 Januari 2018 - 16:31

    Gerrie:

    Hoi Marinda, wat leuk om dit allemaal te lezen. Hoop dat je je spullen mag ontvangen. Blijf wel een beetje op de hoogte van je moeder. Nog een fijne tijd. Groetjes Gerrie

  • 22 Januari 2018 - 23:17

    Lia:

    hoi marinda, ik heb er inderdaad even voor gezeten, maar inderdaad leuk om te lezen en een klein beetje een idee te krijgen hoe je de dingen doet en ervaart.
    gezellig dat er nu iemand is waar je mee op kunt trekken en ook leuk om dan weer een stel amerikanen te ontmoeten.het lijkt me een hele ervaring. ik vroeg me af hoe koud het is geworden, als je vertelt dat je het zo koud had. Ook gebeuren er hier in nederland wel verassende dingen, dan is het leuk dat je de familie via skype ook kunt zien en mee kunt leven met hun wederwaardigheden. misschien is het geen goed nederlands, maar ik hoop dat je het toch begrijpt.
    we wensen je nog een leuke tijd toe en probeer er van te genieten en weet dat je niet alleen bent want Hij zal er zijn.
    groetjes lia

  • 23 Januari 2018 - 18:47

    Margreet Speijer:

    zó Marinda, hier kon ik best een grote mok koffie bij nemen! wat een verslag zeg! wat ontzettend leuk om te lezen hoe jij daar je leven leidt. gewoon om van te genieten hoe mooi jij alles verwoord. wat maak jij daar een hoop mee zeg! je kunt straks wel een boek gaan schrijven.
    maar voor ik het vergeet...nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. ( beter laat dan nooit zullen we maar zeggen)
    is er al zicht op wanneer je container arriveert?
    wat gezellig dat je een huisgenoot hebt, en volgens mij kunnen jullie het best met elkaar vinden.
    hier heeft het ook erg veel geregend, zelfs het water in de waal en de maas is alweer aan het stijgen.
    hier verder geen nieuws..
    leuk om zoveel van je te hebben kunnen lezen.
    we hopen dat je er nog een leerzame en mooie tijd hebt.
    we wachten weer op je volgende verhaal:)

    groetjes Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinda

Dit profiel heb ik opgezet om mijn ervaringen te kunnen delen met de mensen die daar benieuwd naar zijn. Met het uitzicht op de aankomende reis die ik ga maken naar Haïti

Actief sinds 29 Mei 2017
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 20920

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 12 Juli 2018

Haïti 2017-2018

26 Oktober 2016 - 02 November 2016

Israël en Palestina 2016

27 Juli 2015 - 17 Augustus 2015

Zambia 2015

14 Juli 2014 - 23 Juli 2014

Kroatie 2014

15 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Tanzania 2013

07 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Malawi 2012

Landen bezocht: