vrolijke decembergroetjes! - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu vrolijke decembergroetjes! - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu

vrolijke decembergroetjes!

Door: Marinda Nieuwkoop

Blijf op de hoogte en volg Marinda

09 December 2017 | Haïti, Port-au-Prince

Bonjour/ Bonswa/ Boni,

Koma ou je?

Met mij gaat alles goed! De kerstvakantie staat bijna voor de deur. Ook hier mag ik twee weken genieten van vakantie en kan ik weer nieuwe energie opdoen om het volgende gedeelte van het jaar de lessen te kunnen geven. Wat de invulling van die vakantie gaat worden? Dat weet ik nog niet helemaal. Ik hoop in iedere geval één dag mee te lopen in de kliniek (daar hoop ik nog meer beeld te kunnen krijgen van het leven hier). Wat ik nog meer ga doen is nog even een verrassing voor jullie, maar ook voor mij…

Inmiddels wordt steeds duidelijker wanneer de container aan gaat komen. Naar alle waarschijnlijkheid, komt deze rond 5 januari aan. Het zal dan nog eventjes duren voordat hij ook echt hier is en ik de dozen uit kan pakken, maar het komt wel steeds dichterbij.

Voor de rest gebeuren hier niet echt spannende dingen meer (of ik ben er al teveel aan gewend, dat zou zomaar kunnen ;)). Zelfs een tippelende muis door de keuken vind ik niet zo gek meer. En ik dacht dat ik er nooit aan zou kunnen wennen. Dat valt gelukkig mee. Wat een ander probleem is, is het wennen aan het geld. Het ziet er niet alleen smoezelig uit, maar het is een rare manier van omgang.

Op de briefjes staat als munteenheid de Gourdes. Daar wordt vervolgens niets mee gedaan, want alles wordt in dollars geprijsd. Dus de waarde van het biljet is anders dan erop staat. Dit heeft in het begin voor wat misverstanden gezorgd, maar inmiddels gaat ook dat een stukje beter en wen ik ook hier steeds meer aan. Toch blijf ik het wel raar vinden…

Inmiddels heb ik ook een nieuwe bril gekregen. Om uit voorzorg mijn ogen vast op te meten had niet zo heel veel zin, want mijn ogen zijn nu toch achteruit gegaan. Gelukkig hebben we hier een hele collectie aan brillen waar ik er eentje uit mocht kiezen. Hierbij kreeg ik hulp van de meiden, want ik mocht onder geen enkele voorwaarde alleen mijn ogen op gaan laten meten. De kleur van de bril is een klein beetje jammer, maar die heb ik maar voor lief genomen.

Sinds deze week heb ik ook een huisgenootje gekregen. Naast de twee hondjes die ik al had is nu ook Ytsje bij mij komen wonen. Zij is hier voor vijf maanden als verloskundige en hopelijk kunnen we er een fijne tijd van maken.

Op school gaat het nog steeds goed! De meiden werken hard en soms gaat het vlotjes terwijl het de andere keer wat meer moeite kost. Nog twee weken en dan mogen we hier ook gaan genieten van een welverdiende kerstvakantie. Volgende week gaan de rapporten mee naar huis en kunnen de meiden een vakantie lang genieten van de resultaten die ze behaald hebben.

Ik hoop dat ik voor de kerst nog een keer naar de stad kan, maar mocht dat niet het geval zijn dan wens ik jullie hele fijne feestdagen! Geniet van alles wat jullie doen met deze dagen. Hoe ik mijn feestdagen ga invullen wordt een verrassing, maar ik denk dat het een bijzondere ervaring wordt om kerst in 30 graden te vieren in plaats van in de kou.

Opnieuw heel veel lieve groetjes vanuit Haïti!

Marinda

  • 11 December 2017 - 12:09

    Betty:

    Ha Marinda,

    Leuk weer wat van je te horen! Fijn dat je begint te wennen!
    Het zal inderdaad raar zijn om kerst te vieren bij 30 graden. Dat heb ik in een ver verleden
    ook weleens meegemaakt!
    Hier is het op het moment winterwonderland met alle ongemakken dat dat met zich meebrengt. Code oranje, files, treinen die niet rijden en vliegtuigen die niet vliegen!
    Alles op z'n gat dus!
    Intussen leven we ook naar de feeststdagen toe! Toch weer een bijzondere tijd!
    Jij ook fijne Kerstdagen toegewenst,

    Groetjes
    Betty




  • 11 December 2017 - 13:20

    Inge:

    Ha Marinda,
    Leuk om weer wat van je te horen.
    Gezellig dat je een huisgenootje hebt gekregen.
    Hier is het prachtig wit buiten. Kids hebben het dus heerlijk naar hun zin :-)
    Wat bijzonder lijkt me dat om in die temperaturen kerst te vieren.
    Jij alvast een fijne vakantie gewenst. Lekker uitrusten en vol energie 2018 in!
    Groetjes Inge & de rest

  • 11 December 2017 - 16:37

    Sonja:

    Hee Marin,

    Tis hier wit en koud en echt winters. Heel anders dan bij jou.
    Jij ook alvast fijne feestdagen/vakantie toegewenst. Ben benieuwd hoe je het allemaal gaat invullen. Die woordjes verrassing maken me wel nieuwsgierig hoor

  • 11 December 2017 - 19:19

    Esther Boorsma:

    Hee Marinda! Ik vind het zo leuk om je blogs te lezen! Lijkt me inderdaad bijzonder om kerst te vieren met die temperaturen!

  • 12 December 2017 - 14:01

    Anneke:

    He marinda, leuk weer wat van je te horen. Wij wensen jou hele fijne feestdagen toe. En de volgende keer verklap je je verassing maar hahaha

  • 13 December 2017 - 21:37

    Petra:

    Hoi Marinda,

    Fijn om te horen dat je het inmiddels goed naar je zin hebt. Gezellig dat je een huisgenootje hebt. Lijkt mij idd ook heel appart om kerst te vieren bij zomerse temperaturen. Hier is alle sneeuw inmiddels verdwenen en regent het pijpenstelen. Fijne feestdagen toegewenst en alle goeds in het nieuwe jaar.
    Groet Petra Brienen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinda

Dit profiel heb ik opgezet om mijn ervaringen te kunnen delen met de mensen die daar benieuwd naar zijn. Met het uitzicht op de aankomende reis die ik ga maken naar Haïti

Actief sinds 29 Mei 2017
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 20967

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 12 Juli 2018

Haïti 2017-2018

26 Oktober 2016 - 02 November 2016

Israël en Palestina 2016

27 Juli 2015 - 17 Augustus 2015

Zambia 2015

14 Juli 2014 - 23 Juli 2014

Kroatie 2014

15 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Tanzania 2013

07 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Malawi 2012

Landen bezocht: