Groetjes vanuit Port au Paix - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu Groetjes vanuit Port au Paix - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Marinda Nieuwkoop - WaarBenJij.nu

Groetjes vanuit Port au Paix

Door: Marinda Nieuwkoop

Blijf op de hoogte en volg Marinda

03 Februari 2018 | Haïti, Port-au-Prince

Na zo’n groot blog van de vorige keer is het voor mij erg lastig om weer een leuk en interessant blog te maken. Dat komt één omdat ik niet zo veel zin had om alles weer per dag bij te houden (al heb ik er wel hele leuke reacties op gekregen) en ten tweede omdat mijn dagen, voor mij zo gewoon zijn geworden. Al kan ik mij wel voorstellen dat het voor jullie wel erg leuk is om te lezen. Dus ik heb toch mijn best gedaan om er iets van te maken.

Nadat ik twee weken geleden naar de stad ben geweest, is het eigenlijk heel rustig geweest. Alles is lekker zijn gangetje gegaan en ook het weer is tot nu toe weer prima geweest! Zondag 21 januari was een hele rustige dag. Op de markt hadden we doppinda’s gekocht en die heb ik dus zitten doppen. Een behoorlijk tijdrovend karweitje, maar de doppinda’s zelf waren uiteindelijk erg lekker! Ytsje was met een bevallende vrouw meegegaan die was doorverwezen naar het ziekenhuis, dus had ik het rijk ook nog helemaal voor mij alleen. Gelukkig kwam Anne-Rose mij helpen met de pinda’s en later heeft zij nog gewassen. Ook kwamen er steeds meer mensen bijzitten dus het was uiteindelijk nog een hele drukte ;-)

De schoolweken gaan supersnel voorbij! Waarmee dus eigenlijk het hele avontuur heel snel voorbij gaat, want ik ben toch alweer vijf maanden vertrokken uit Nederland. Dat betekent dat ik dus inmiddels op de helft ben aangekomen! Dus ja de tijd gaat echt onwijs snel! Inmiddels ben ik op school bezig met verschillende dingen. Met Anne-Rose en Lisa ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor de Cito-toets. Hier probeer ik goed aandacht aan te besteden, maar ik merk dat ze het nog niet echt heel interessant vinden om een toets door te werken. Gelukkig doen ze tot nu toe nog wel gewoon mee, dus dat scheelt enorm ;-) Met Miriam zit ik midden in het schooljaar en hoop ik enorm dat de container bijna aankomt, want daar zitten de boeken in voor het tweede halfjaar en daar zijn we nu toch echt zo goed als aanbeland. Daarnaast geef ik mijzelf ook nog een beetje bijscholing, want er waren toch alweer een hoop dingen weggezakt van de middelbare school.

In mijn vorige blog schreef ik al dat de container ‘als het goed was’ was aangekomen in de hoofdstad. Dat klopt en daar staat hij op dit moment nog steeds. Hoe lang het nog duurt voordat hij hier komt of wanneer hij überhaupt wordt vrijgegeven door de douane is nog steeds de vraag. Maar ik heb hier een enorm geduld gekregen, dus ik blijf gewoon vrolijk verder wachten!

Zaterdag 27 januari heb ik een bezoekje gebracht aan de plaatselijke bakkerij. De groep Amerikanen die hier logeerde waren daar uitgenodigd en zij nodigde ons weer uit om mee te gaan. De bakkerij is een klein stukje lopen vanaf de Cafour en al snel werden we van harte welkom geheten in de bakkerij. Een echte rondleiding kun je er niet krijgen, want je ziet in één oogopslag de hele bakkerij. In de ene hoek staat een mixer om het deeg te maken, in de andere hoek staat een lange tafel met daarop een pers. Daar waren drie mannen druk mee bezig toen wij binnen kwamen. Ze haalden daar een enorme lap deeg doorheen. Eén man stond te draaien, zodat de pers in beweging kwam en bleef, één man hield de lap recht en de laatste man vouwde het deeg weer op wat uit de pers kwam. En dan was er natuurlijk ook nog de oven en een wandstelling waar het rustende brood in lag.

Later begreep ik dat de Amerikanen nog niet zo heel gelukkig waren met de hygiëne in de bakkerij, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het reuze mee vond vallen. Natuurlijk had de keuringsdienst van waarde het niet goedgekeurd, maar gelukkig is die hier niet ;-)

Voor de rest gaat alles hier goed! Ik heb het nog steeds naar mijn zin, maar nu ik bijna over de helft ben en we in 2018 zijn aangekomen zou ik het soms ook wel weer eens fijn vinden om in mijn eigen bedje te liggen en om onder een warme douche te staan (zeker als ik het water net niet warm genoeg heb gemaakt) en om een goed werkende wc te gebruiken, zou ik soms ook helemaal niet erg vinden. Maar tot die tijd vind ik het ook nog fijn om hier te zijn, om van deze ervaring te genieten en om van mijzelf te leren.

Inmiddels zit ik in de stad de laatste hand te leggen aan dit blog en ben ik enorm aan het nadenken wat ik nog kan vertellen. De rit naar de stad toe was behoorlijk spannend door alle regen die in de afgelopen week hier is gevallen. De modder zit over mijn hele broek verspreid en ook mijn schoenen hebben niet meer de originele kleur, maar goed we zijn veilig aangekomen op een schrammetje na dan.

Als laatste heb ik nog een vraag voor jullie en die zal ik in de aankomende periode ook regelmatig gaan herhalen, maar zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om mij op de hoogte te houden van vacatures in het onderwijs, zodat ik vanuit hier een sollicitatieprocedure kan gaan starten! Jullie mogen ze doorsturen via whats’ app als jullie mijn nummer hebben en anders stuur ze maar via mijn mail marindanieuwkoop@live.nl dan komen ze ook wel bij mij terecht. De oproep komt misschien een beetje vroeg, maar mocht er iets langs komen dan hoor ik het graag!  Alvast heel erg bedankt!

Voor nu lieve groetjes vanuit Haïti!

  • 13 Februari 2018 - 19:17

    Karin:

    Leuk om alles weer even te lezen!
    Geniet er nog even van daar want hier is het echt koud hoor haha

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marinda

Dit profiel heb ik opgezet om mijn ervaringen te kunnen delen met de mensen die daar benieuwd naar zijn. Met het uitzicht op de aankomende reis die ik ga maken naar Haïti

Actief sinds 29 Mei 2017
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 20951

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 12 Juli 2018

Haïti 2017-2018

26 Oktober 2016 - 02 November 2016

Israël en Palestina 2016

27 Juli 2015 - 17 Augustus 2015

Zambia 2015

14 Juli 2014 - 23 Juli 2014

Kroatie 2014

15 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Tanzania 2013

07 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Malawi 2012

Landen bezocht: